Salmesang med børn under prædiken

Hvordan engageres børn i alderen 1-5/6 år med salmesang?

Af Elsebeth Elmedal Johansen
(leder af Sang med børn under prædiken).


Da børn i den alder ikke kan læse og er fysisk aktive, må en salme "iklædes" på forskellige måder:
1 .bevægelser
2. dansetrin/gangtrin
3. vifter
4. chiffontørklæder
5. klap til salmens grundrytme.

Dog "iklædes" salmen kun én af ovennævnte ting af gangen, og kun 1.vers af en salme synges. Til gengæld synges verset flere gange.


1) I første vers af I østen stiger solen op ledsages salmen af bevægelser, der passer til ordene.


2) I julesalmen Et barn er født i Bethlehem indgår der gangtrin, bevægelse og klap i salmens grundrytme, men dog benyttes kun en af tingene af gangen.

3) Når jeg vælger salmer, har jeg et blik på den pågældende højmesses salmer. Er de uegnede til børnene, vælger jeg andre, der kan aktivere børnene.
Første vers af højmessens sidste salme synger jeg altid for børnene. Her anvender jeg den store vifte sammen med salmen. Den tryllebinder børnene, så de på samme tid har oplevelser for øjet og øret. Når de har hørt verset en gang, synger jeg den igen på "la,la" og opfordrer børn og voksne til at synge med eller nynne.

4) Et grønt chiffontørklæde illustrerer fint Nu falmer skoven trindt om land, men kan lige så meningsfyldt anvendes til Spænd over os dit himmelsejl.
Børnene ledsages altid af en voksen eller af en ældre bror eller søster.

 
Sang med børn under prædiken er omkranset af et fast ritual: 9 slag på klokkespillet efterfulgt af en sang, hvor jeg byder hvert barn velkommen ved at syngebørnenes navne. Om der så er mere end 10 børn til stede, venter alle tålmodigt på, at alle navne er sunget.
Jeg slutter Sang med børn under prædiken af med et vers, der fortæller, at nu vi går tilbage til kirken igen. Her holder vi hinanden i hånden, mens vi bevæger os i versets rytme..
Er der tid til overs spørger jeg, om der er andre sange salmer, vi skal synge sammen.
De fleste børn er fuldt ud koncentreret den ca. ½ time vi synger sammen. Børn, der er ved at lære at gå og udforske deres verden, er ofte mere optaget af disse ting og forlader os andre, hvis ikke de indfanges af musikken. Somme tider vender de tilbage, hvis der er noget i musikken, der fanger dem. Børn, der endnu ikke går, sidder på armen hos en voksen, og følger det hele med vidt åbne øjne. Af og til giver de med deres kropssprog udtryk for begejstring over der, der foregår.