Bøn til Mariæ Bebudelses dag

Kære Gud

 

Denne forårsdag beder vi dig skabe billeder i os af nåde.

Giv os håb om en væren i din kærlighed.

 

Vi beder om din kontakt, så vi - som Maria – hører, at du taler dine livgivende ord til os.

Mærk os med det frydefulde liv, du lod vokse i hende – på trods af stor forskrækkelse.

Lad det gentage sig i os.

 

Tal til os, så vi modsiges i vores følelse af at være henvist til os selv.

Ja, skab nyt liv i os, - fordi du er med os.

 

Vi beder dig: Lad underet ske, at det nye livs komme får os til at ane dit nærvær som en kraft, der får det til at gyse i os, fordi vi mærker varme og kulde på én gang.

 

Før os tilbage til dig – og frem i en virkelighed, der lader underet ske.

 

Lad tegnene på din milde kraft trænge ind i os.

Lad dit nærvær vokse frugtsommeligt i os.

 

Det beder vi om. Amen.

                                                                                 Per Lysgård Madsen

 

Videoandagt til Mariæ Bebudelses dag

29. marts 2020 v/ Eva Tøjner Götke

Guds fred som overgår al forstand være med os alle!

I dag er det Maria bebudelsesdag. Så er der 9 måneder til jul, så er der da noget at glæde sig til i denne usikre tid.

Hvordan kan man overhovedet sætte børn i verden, når verden ser ud som den gør?

Man kan da ikke andet, siger andre. For barnet er jo indbegrebet af håb og tro på fremtiden. Barnet er indbegrebet af kristendom. Barnet er kristendom.

På denne søndag fejrer vi, at Gud ikke var bange for at komme til den usikre verden, som vi kender og mærker på vores krop og sjæl særligt i denne corona-tid.

Gud lod sig føde ind i verden. Af en kvinde. Og den unge pige Maria blev udvalgt til at være Jesu mor.

Der er mange, der vil savne at gå i kirke i dag. Flere kirkegængere har fortalt mig, at denne søndag er en særlig søndag her op mod påske – det her skønne forårsbudskab mens alt er ved at grønnes omkring os og fuglene er begyndt at synge om kap - at høre om englen, der kommer fra himlen og bebuder, at Maria skal blive mor til Guds søn – hvem? Mig? Frygt ikke, du benådede, siger englen, Helligåndens kraft skal overskygge dig.

Og det får hende til at give slip på sin frygt og hengive sig til englens ord: lad det ske, siger hun – uden at vide, hvad det er, hun går ind til.

Jeg lægger krop til.

Og hun bryder ud i sang og lovpriser Gud, der har udvalgt netop hende. Hun priser Gud, der ophøjer den ringe, og de mægtige fra tronen; sultende har han mættet med gode gaver, og rige sender han tomhændet bort – Gud husker på sin barmhjertighed.

En smuk legende, som står skrevet i Lukasevangeliet – det er hans måde at skrive om begyndelsen på – den nye begyndelse – som forandrer det at være menneske og leve i denne verden.

En bebudelse – et møde mellem himmel og jord - en undfangelse – himlens lys, der trænger ind i den her verden – og befrugter den - og oplyser den, vores verden – indefra.

Måske I kan ane skriftbåndet bag ved, som er Thomas Kingos bebudelsessalme:

Nu kom der bud fra englekor / at Gud herned vil stige: / hans Søn, som i det høje bor / og ejer ærens rige, / han sig vort kød vil tage på / og blandt os gå / det nyt er uden lige.

Det nyt er uden lige – og til stor forargelse – vi fatter det jo ikke – at Gud bliver menneske. Og det, som så langt overgår vores forstand -  vildt, at vi slet ikke kan tænke det - mødes i dag med det, som vi alle kender, som er så nært og jordnært – ja, fysisk - at en kvinde skal blive mor til et barn. Den verden kender vi, for vi har alle en mor.

Det jordnære mødes i dag med det guddommelige. Eller omvendt: det guddommelige bryder ind i det jordiske og lyser det her op indefra – så vi med Maria kan hengive os til det, som vi ikke forstår, det, som vi er bange for, den fremtid, vi ikke kender.

Han sig vort kød vil tage på og blandt os gå.

Det bliver bebudet os i dag. Havde vi bare kunnet synge sammen og have kunnet overvære barnedåben, som var planlagt og holde nadver.

Vi må sidde hjemme i vores isolation, som Maria, og håbe, at Helligånden vil overskygge os, så vi befrugtes og får noget at glæde os til.

Amen

 

Salmer til Mariæ Bebudelse

71 Nu kom der bud fra englekor

441 Alle mine kilder skal være hos dig

69 Du fødtes på jord

747 Lysets engel går med glans